سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] اگر بدین شمشیرم بر بینى مرد با ایمان زنم که مرا دشمن گیرد ، نگیرد ، و اگر همه جهان را بر منافق ریزم تا مرا دوست دارد ، نپذیرد ، و این از آن است که قضا جارى گشت و بر زبان پیامبر امّى گذشت که فرمود : اى على مؤمن تو را دشمن نگیرد و منافق دوستى تو نپذیرد . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 86 آبان 13 , ساعت 11:34 عصر

بسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم

السلام علیکم یا اهل بیت النبوة

25 شوّال سالروز شهادت ششمین اختر سپهر ولایت ،سرچشمه علم امامت

حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام ) را به پیروان مکتب آن امام همام

تسلیت عرض می گوییم

هیئت متوسّلین امامین عسکریین (علیهما السلام)

برگزار می نماید

مراسم عزاداری ،سخنرانی و زیارت عاشورا

به مناسبت شهادت امام صادق(علیه السلام)

 

مکان: مسجد جواد الائمه(علیه السلام) شهرستان اندیمشک

زمان :دوشنبه 14/8/1386

سخنران :حجة الاسلام گرمسیریان

با مداحی برادر علیپور

 

تبلیغات مجتمع فرهنگی هنری مسجد جوادالائمه(علیه السلام) شهرستان اندیمشک


یکشنبه 86 آبان 6 , ساعت 11:58 عصر

   متن سخنرانی: حاج آقا گرمسیریان          موضوع:برده داری در اسلام                            تاریخ4/8/1386

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله الرب العالمین

والصلاة والسلام علی سیدنا محمد وآله الطیبین الطاهرین

یکی از شبهاتی که امروزه زیاد در جوامع اروپایی و برای مردمی که طرز فکر صحیحی از اسلام دارند مطرح می شود و متاسفانه در داخل کشور هم به آن دامن زده می شود مسئله برده داری در اسلام است که یک مسئله کاملاً واضح و روشن است البته اگر انسان طالب حقیقت باشد  نه دنبال بهانه و دلیل تراشی و ...

مسئله برده داری در اسلام انکار ناپذیراست با وجود آیات و روایات زیاد و بدون شبهه این مسئله در اسلام وجود داشته است

اما اجازه بدهید اندکی در مورد تاریخ برده داری در جهان توضیح بدهیم بعد در مورد شبهه برده داری در اسلام توضیح بدهیم

زمان پیدایش بردگی دقیقاً مشخص نیست و به زمانهای بسیار دور باز میگردد در داستان حضرت یوسف در قرآن می خوانیم که یوسف را به قیمت بسیار ارزانی به عنوان برده فروختند (وشروه بثمن بخس دراهم معدوده) ویا در مورد بنی اسرائیل می فرماید فرعون بنی اسرائیل را به بردگی گرفته بود تا جایی که می فرماید (یذبحون ابنائکم و یستحیون نسائکم) پسران را می کشت و سر می برید و دختران را زنده نگه می داشت و حتماً همه عزیزان مستحضر هستید که اهرام مصر که از عجایب هفت گانه هم هست بوسیله همین برده ها ساخته شد دیوار چین هم که جزء همین عجایب هفتگانه است باز هم توسط بردگان بیچاره ساخته شد طوری که نوشته اند وسط کار هر برده ای ناتوان می شد کشته و در ملات گذاشته و لای آجرها و سنگهای دیوار دفن می شد شورش آتیلا هم که یکی از وقایع دوران روم باستان است کاملاً روشن می سازد که پیدایش برده داری در زمان اسلام نبوده

اما اصلاً چرا برده داری در اسلام وجود دارد ؟

جواب این سوال را باید از چند منظر بررسی کرد

1)       از آنجا که اسلام برای کوچکترین کارها برنامه دارد برای برده داری نیز برنامه دارد پیش از اسلام برده داری چند نوع بود

الف) بوسیله قلدری ب) فروخته شدن پسر توسط پدر ج) بوسیله جنگ و اسرای جنگی که اسلام دو مورد اول را حرام اعلام کرد و فقط مورد سوم یعنی برده داری از راه جنگ است که اسلام این را اجازه داده است نه اینکه اسرا را فقط منحصر در بردگی بداند یعنی اسلام میگوید اسرا یا باید با پرداخت فدیه آزاد شوند یا در زندان بمانند ویا به کار در خانه های مسلمین بپردازند تا هم جبران ضرری که وسیله جنگ به مسلمانان زده اند باشد وهم در خانه مسلمانان زندگی کنند و بوسیله مسلمانان تربیت شوند و خیلی آرام مقدمات آزادی بردگان را فراهم کند وبا کشتن اسیران هم به شدت مخالف است چون در آن زمان امکان زندانی شدن اسیران وجود نداشته بخاطر مکان و غذا و نگهبانان اسلام راه سوم را بر می گزیند که یا اسرا فدیه بدهند و آزاد شوند یا به کار در منازل مسلمانان بپردازند تا درس عبرتی باشد برای آنها که دیگر فکر جنگیدن با مسلمانان را از سرشان بیرون کنند   

2) اگر اسلام همان ابتدا بردگان را آزاد میکرد و همه بردگان آزاد میشدند چون قسمت اعظمی از جمعیت مسلمانان را بردگان تشکیل میدادند و مسلماً این بردگان نه خانه ای داشتند و نه مالی و نه زن و بچه ای وقتی این بردگان آزاد می شدند خود باعث فساد می شد و این بردگان به دزدی و قتل و کشت و کشتار می زدند چنانکه تارخ در مورد شورش برده های روم به سرکردگی آتیلا گواهی میدهد   و هیچ عقل سلیمی  این را نمی پسندد

3) اسلام برنامه ای ریخته بود که برده داری در طول تاریخ و به مرور زمان ریشه کن شود از جمله این برنامه ها می توان به کفارات عدیده ای اشاره کرد که برای آنها باید برده آزاد کرد  و اینکه اکنون برده ای وجود ندارد بخاطر برنامه ایست که اسلام از 1400 سال پیش ریخته است

4) اسلام مسلمانان را امر به رفتار نیک با بردگان می کند تا جایی که در سیره پیامبر اسلام هست که مشرکین نزد رسول خدا آمدند و اظهار کردند که اگر حاضر شود بردگان و سیاهان بد بو را از خود دور کند حاضر هستند به دین اسلام در ایند پیامبر با حرف آنها نزدیک بود که موافقت کند که این آیه نازل شد(و ان کادوا لا یفتنونک عن الذی اوحینا الیک لیفتری علینا غیره و اذاً لاتخذوک خلیلاً)سوره اسرا آیه 73

در جای دیگر قرآن فرعون را مذمت می کند که چرا با بنی اسرائیل همچون بردگان رفتار میکند و در آیه 31 سوره نور مومنین را امر می کند که برای بردگان خود وسایل ازدواج را فراهم کنند  ودر آیه 58  به تربیت انها امر میکند

پیامبر اسلام در حدیثی که از ایشان نقل شده می فرماید( لا یقولنَّ احدکم عبدی و امتی و لکن فتای و فتاتی ) یعنی موکداً هیچ کس حق ندارد به برده و کنیز خود  به همان نام (برده و کنیز ) صدا بزند بلکه باید بگوید پسرم و دخترم پس اسلام نه تنها موافق برده داری نبوده بلکه مخالف آن هم بوده و فقط درست و حساب شده با آن به مبارزه پرداخته است ودر واقع یکی از فلسفه های برده داری در اسلام بخاطر ترس دشمنان اسلام از حمله کردن به بلاد اسلامی است با نگاهی گذرا به وضعیت فعلی افغانستان و عراق می توانیم این مهم را دریابیم بجای آنکه ما زنان آنها را به کنیزی و مردان آنها را به بردگی بگیریم آنها مسلمانان را به بردگی گرفتند و به زنان مسلمان تجاوز کردند و بعد از آن هم اسلام را متهم کردند که دین تروریست و دین برده داری است آری ماجرا چیز دیگری است!!!!!!!!!!    


شنبه 86 آبان 5 , ساعت 2:0 صبح

مسجد جواد الائمه(علیه السلام ) شهرستان اندیمشک            مسجد جواد الائمه(علیه السلام ) شهرستان اندیمشک       

مسجد جواد الائمه(علیه السلام ) شهرستان اندیمشک         مسجد جواد الائمه(علیه السلام ) شهرستان اندیمشک        

                                                  مسجد جواد الائمه(علیه السلام ) شهرستان اندیمشک  

 

      برنامه های مسجد جواد الائمه(علیه السلام )شهرستان اندیمشک

نماز جماعت ،صبح ، ظهر و مغرب


15دقیقه بعد از هر اذان

امام جماعت: حاج آقا گرمسیریان

دعای عهد


همه روزه صبحها بعد از نماز صبح

مداح :حسن چشمه دار زاده

دعای توسل


شبهای چهارشنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء

مداح:محمد دارش-حسن چشمه دار زاده

دعای زیارت عاشورا


شبهای پنج شنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء

مداح: محمد دارش-حسن چشمه دار زاده

دعای کمیل


شبهای جمعه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء

مداح : محمد دارش-حسن چشمه دار زاده

قرائت قرآن


هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء

قاری: حاج آقا گرمسیریان

مراسم سخنرانی


شبهای شنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء

سخنران : حاج آقا گرمسیریان

دعای ندبه


صبح های جمعه هر هفته بعد از نماز صبح

 

 


 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ